Kindpuss eller handslag?

När man hälsar i Frankrike så har man ju hört att man ska kindpussa. Men ibland ska man absolut inte göra det tydligen?!.. I fredags så hade min vm ett möte med en snickare som ska göra vinden ovanför lägenheten till en till våning nu under våren. När dom hade möte så råkade jag vara här uppe för att låna bilnycklarna så jag kunde åka iväg och gymma och simma (30 min spring, benpress, 2000 m rodd och 1000 m simning underbart!) I alla fall så sa jag "bonjour" och var på väg att kindpussa honom då sa min vm "nej du får inte kindpussa honom" och jag blev helt förbryllad men tillslut skakade vi hand efter lite pinsamt skratt. Oj vad gjorde bort mig! Som tur var förstod han att jag var ovan. Tydligen är det så att man inte kindpussar om man träffar någon för första gången som är t.ex jobbrelaterat eller liknande. Däremot gör du det om det är en kusin eller en kompis till familjen eller en kompis kompis osv.
Men min vm sa att hon nästan skulle kunna "du:a" honom och hälsa på honom med kindpussar för att han snart kommer bli en "kompis". Det är inte lätt det där men nu vet jag i alla fall så jag inte gör samma misstag en gång till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0