Sömnsjuka

Igår fick jag brottas med en skrikande ultratrött tjej nästan hela dagen. A var så trött att jag blev orolig över hennes välmående.
Hon kollade på tv på morgonen innan jag och hon skulle åka till dagis. Jag var bara borta en minut på toaletten. När jag kommer tillbaka sitter hon djupsovandes med huvudet hängande. Jag ville egentligen låta henne sova men hon skulle ju till dagis. Sen vid påklädningen skrek hon och grät så fick kämpa med att få på henne ytterkläderna men det gick.
BRR...vad kallt det var på morgonen. Jag och A var fullt utrustade med mössa, vantar, tjock jacka (A) och vinterskor. Ändå frös jag...Eftersom det tog lite tid vid påklädningen och bilens värme ville inte komma i gång så blev vi lite sena till dagis.
Hela bilen var igenimmad så jag såg inte ett smack. Tillslut fick jag öppna varenda dörr och torka dess ruta med en servett.
På den lilla biten till dagis hann A somna igen och vägrade vakna till när jag tog ur henne ur bilen så fick jag bära henne. Hon var som en trasdocka, helt lealös. Men tänkte att det här går ju inte så jag försökte få henne att stå på marken lite försiktigt. Då vaknade hon och hade världens spring i benen. Konstigt. Så vi sprang sista biten till dagis. Sen blev det lite tårar när jag skulle gå men tricket är då att man ska be henne hämta en bok och börja läsa lite och sen låta fröknarna ta över så kan man smita ut. Funkat varje gång nu.
Snabbt hem, hänga en tvätt, lägga in en ny, ta upp det torra, vika det som inte ska strykas. Sen springa över gatan och storhandla. Jag börjar bli väldigt snabb på det nu när jag vet var allt är. Tog bara en kvart den här gången. Stolt! Därefter hem och packa upp och så förberedde jag lunchen innan jag skulle hämta A klockan 12. När jag hämtade henne var hon inte lika glad som hon brukar och kom inte springandes mot mig. Hon stirrade en stund på mig innan hon kom gåendes mot mig med ett litet leende. Jag märkte att hon bara ville hem. I bilen gav jag henne två kompotter och sen somna hon igen. Turen från bilen upp i lägenheten sov hon fortfarande i mina armar. Men sen vaknade hon när jag ville ta av henne ytterkläderna. Hon ville göra det själv.
På en gång när vi kom in i lägenheten gick hon till soffan och sa "tv". En stund kunde hon ju få titta medan jag ligger upp maten tänkte jag. När jag ropade att vi skulle äta ville hon inte så jag fick hämta henne och sätta henne på stolen. Lunchen som jag gjort visste jag att hon skulle gilla (potatismos/morotsmos och vit fisk med sås) men hon vägrade äta. Erbjöd yoghurt som hon älskar, kvarblivna crêpes, kompott... men nej, hon matvägrade. Föräldrarna brukar köra med "ska A gå och sova", den kör jag också nu. Hon vill ju oftast inte det så då äter hon. Men nu svarade hon ja...Jag testade några andra trick men det var omöjligt att få henne att äta. Jag vill ju inte låta henne sova med en tom mage. Men jag gav upp tillslut och la henne. Kände på hennes panna om hon hade feber men det hade hon inte. Hon somnade direkt sen, hann inte stänga dörren ens.
Jag kände mig riktigt orolig nu så jag ringde mamman och berättade och frågade hur länge jag skulle låta henne sova. Jag fick svaret att jag skulle hålla koll på henne ifall hon hade ont någonstans eller någon feber och låta henne sova 2 timmar om hon vill. Jag tappade bort tiden och väckte henne inte efter 2 timmar så efter 2,20 timmar när jag såg vad klockan var gick jag in till henne och då sov hon fortfarande djupt. När jag skulle väcka henne fick jag riktigt skaka livet i henne så att hon skulle vakna. Vi behövde ju åka en kvart senare och hämta H och E i skolan.
Återigen somnade hon i bilen men var inte lika svårväckt.

När jag hämtade H och E tyckte E att vi skulle äta mellanmål uppe på gräset precis innan grinden till parkeringen så att de fick leka lite på gräset nedanför eftersom hon hade bara en läxa. Självklart kunde vi det. Det var riktigt mysigt och alla barnen tyckte det var jättekul och lekte. Vi var där i lite mer än en halvtimme innan jag kände att det var dags att åka hem så vi slapp fastna i trafiken.
Väl hemma hade vi lite ritstuga innan vm kom hem och det var dags för mig att sätta mig på cykeln och ta mig till franska kúrsen. Den flöt på igår. Det känns som att jag hamnat på rätt nivå nu även om övningarna ibland kan vara lite svåra att förstå men jag klarar av dom. Pratade kanske inte lika mycket som dom andra igår men lyssnade, tog till mig och förstod. Pratar mer nästa gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0