Hemmafru

Igår var jag alldeles för trött för att skriva...
Jag hade A hela dagen så vi gick till den mysiga marknaden här i Versailles och köpte frukt och grönsaker. Jag tror det kommer bli en tradition att gå på marknad på tisdagar! Det är verkligen en härlig känsla att gå där bland stånden. Sen passade vi även på att handla mat rakt över gatan innan vi gick hem. Det var fruktansvärt tungt att putta vagnen den lilla biten med en hand (den andra höll i 6-pack 1,5 l vatten) men jag fick lite styrketräning på samma gång så det var väl bra!!! Om inte A hade suttit i vagnen så hade den ramlat bakåt (det nästan att den gjorde det även om hon satt i vagnen). Det var så mycket bakvikt - skötväskan, min väska, grönsaker och frukter från marknaden och kassen med mat.
Sen var det tvätt, tvätt, tvätt hela dagen nästan...Jag tror jag tvättade 5-6 maskiner under dagen och hälften av dom skulle torktumlas också. Jag kände mig som en hemmafru eller en städerska kanske (hon var här också halva dagen)...?!
Till lunch satte jag ihop snabbt en jättegod (enligt mig) kycklingsås i stekpannan och hade ris till det. A tyckte nog det var för mycket kryddor så hon fick lite kokt ris med helt vanlig grädde över och lite avspolade (från såsen) kycklingbitar. Det tyckte hon var jättegott. Hon är inte så van vid kryddor i maten (salt och lite peppar) men jag försöker influrera lite kryddor varje gång. Så jag hoppas hon snart börjar ta till sig det.
 På eftermiddagen när jag hämtat E och H i skolan och E gjort sin läxa så hann vi leka "fröken" (E älskar den leken eller ännu hellre mamma, pappa, barn + fröken) så hon hjälpte mig med läxan, jag ritade och busade innan hon skulle bli hämtad för att gå till gymnastiken. När hon gått så fick H och A ny energi och var helt uppspelta över vad vi nu skulle hitta på. Han kom på efter en del glädjeskutt att han ville göra hinderbanan (kommer ett inlägg snart om den som vi gjorde i fredags) igen, självklart! Så ut med alla grejor och en skål med grönsaker som dom kunde smaska på innan vi började konstruera den. Fast egentligen var det H som gjorde den efter att jag sa att han skulle göra det. När den var klar så såg man ett nöjt leende på hans läppar! Riktigt duktig var han och bra blev den!
Tyvärr hann vi bara med några varv innan min vm kom hem vid halv 19 och jag fick ta cykeln till universitetet för att ha min första franska lektion som skulle börja 19. Det är inte roligt att cykla i det här landet kan jag säga. Man måste cykla på vägen bland alla galna bilar/bussar, i mörker utan lampa. Men hade reflexer på jackan och skorna som tur var...Men franska lektionen gick bra! Kanske lite för lätt för mig?? Vi gick i genom passé composé och imperfekt vilket jag redan gjort och kan. Men läraren var riktigt bra och rolig. Jag förstod ALLT han sa. Jag vill ha en liten utmaning för annars känner jag inte som att jag utvecklas och lär mig något. Jag ska prata med honom på lördag då min nästa lektion är. Klockan 9 på morgon...
När jag kom hem var så sjukt trött och vrålhungrig. Jag gick upp till lägenheten och slängde ihop en "galette" ("brödet" var frädigköpt) med ost och skinka och ett genomstekt ägg. Det är jättegott!! Sen gick jag ner till mig och trodde jag skulle somna så fort jag la mig men nej...men efter en stund gick det! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0