Dag 3: Turistdag i Paris

Jag känner att jag är riktigt seg på att skriva klart vad vi gjorde den veckan min syster och hennes pojkvän var här men nu kommer det några inlägg med detta.
 
Dag 3: Turistdag i Paris
Vi var rätt trötta från dagen innan så vi tog en liten (lång?) sovmorgon och runt 12-13 tog vi tåget in till Paris för att börja med ett av dom ställena som var på listan, Notre Dame. Men vad jag inte riktigt hade räknat med var att det skulle vara så lång kö och så mycket folk men det var bara att ställa sig. I kön kom jag på att det är alla helgona i dag också (i Frankrike) vilket göra att alla är lediga eftersom det är en röd dag och dessutom lov....Men vi kom in och det var andra gången jag var där men den är fortfarande lika fin och maffig. Vi ville även gå upp på taket så vi letade efter ingången därinne men vi blev hänvisade till en ingång på utsidan och där var ännu en lång kö om inte längre?! Så vi skippade det. Istället tog vi en promenad längs med Seine i duggregnet för att bege oss till nästa turistställe som var på listan, Eiffeltornet. Fast vid Musée d'Orsay kände vi att det räckte med promenad (bland annat för att min systers sko gick sönder, sulan lossnade så hon frös lite om tårna. Stackarn! Hennes enda skor hon hade med sig) och tog RER: n istället. På vägen till Eiffeltornet köpte vi med oss en macka som vi åt gåendes. Men kan ni gissa om det inte var JÄTTElång där också....Men vi ställde oss där i kylan (det började blir kallare och blåsa mer nu) och vi såg hur många gav upp efter ett tag. Jag kan säga att det var vi nästan också på väg att göra men det gjorde vi inte, som tur var!
Vi fick uppleva mycket för 12.50 euro som fick batala för att komma till "sommes" (toppen).Till att börja med fick vi se Paris på 2e étage (2:a våningen) när solen var på väg ner och där fick vi även byta hiss (det finns tydligen 2 hissar, ena går från botten till 2:a våningen och andra från 2:a till toppen). När vi stod i ännu i en kö för att komma upp till toppen började Eiffeltornet lysa och sen även glittra, jättefint! På toppen var det fruktansvärt blåsigt och kallt men lite bilder och jättefin nattutsikt över Paris fick vi innan vi nästan sprang ner till en undervåning som fanns på toppen för att värma oss. Dock stannade vi inte där länge för vi var så stelfrusna och vi ville se Eiffeltornet glittra från marken. Vilket vi också fick! Det hördes ett gemensamt "wow" från alla därnere när det började och alla kamreror var snabbt framme även om det håller på i fem minuter?!
Därefter tog vi RER:n till St. Michel. Jag ville visa en jättemysig restaurang (samma som jag råkade äta råbiff på...) som jag visste serverade typisk fransk mat och "fondant au chocolat". Så det blev tvårätters, alla tog Entrecôte och fondant au chocolat fast dom tog med vaniljkräm och jag violglass till efterrätten. Supergott! När vi skulle beställa så föreslog bordet bredvid som var norrmän att vi skulle testa sniglar och råbiff, för att se hur det smakar och sen kunna skryta med det på festerna hemma (öhh?), redan testat sa jag då. Då blev dom tysta! HAHA!
Efter restaurangbesöket tog vi oss hemåt och jag var helt stelfrusen fast jag hade på mig mycket. Hemma blev det lite filmmys i lägenheten och varm blåbärssoppa för min del. Vid sängdags kände jag mig febrig och genomförkyld. Jag kollade inte febern men jag låg under natten med två tjockastrumpor, två fleecetröjor, ett par byxor och ett duntäcke. Frös som bara den.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0