Dag 2: Versaillesslottet

Dag 2, onsdag: Första (riktiga) dagen var vi på det gigantiska och vackra Versaillesslottet. Jag har ju sett det när jag åkt till tågstationen Rive Gauche eller till min franska kurs men aldrig varit därinne under dom nästan 3 månaderna jag varit här (vet ej varför). Men det var riktigt vackert med alla vackra salar i guld och pampiga vägg-och takmålningar. Det var så STORT!!! Som ni kan se på en bild här nedan så är den lilla modellen på slottet så stor att jag knappt kan få med den på bild då kan ni tänka er hur stort det är i verkligheten.
Efter slottsvisiten tog vi en promenad till Monoprix för att handla lite nödvändigheter till veckan. Sen gick vi till place Notre-dame i Versailles och satte oss på en italiensk restaurang och åt alla varsin pizza (jag och min systers pojkvän råkade få ägg i våra fast vi beställt utan??? Okej smakade det). Därefter tog vi bussen hem för min vm och barnen ville träffa dom innan familjen skulle åka till Rennes över långhelgen. Så vi fikade en stund och pratade innan de fick lite bråttom som vanligt och åkte iväg efter lite upp och ner springande efter glömda saker. Så hade vi lägenheten för oss själva och vi kunde andas lite innan vi begav oss mot köpcentrumet Parly 2 som ligger med 10 minuters promenad från där jag bor. Några fynd gjorde dom allt på kvällskvisten. Vi var där tills dom stängde kl 21. Därefter hem och laga (jag) kycklinggryta med ris medan dom skypade med familjerna där hemma i Sverige och visade fynden. Efter middagen blev det lite seriemys innan vi gick till sängs.

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0