Nuit Blanche

I lördags natt var det ju "Nuit Blanche" inne i Paris vilket innebär att under en hel kväll/natt så är museer, gallerior och andra kulturella hotpots öppna för besökare. Jag och Linnea bestämde att vi skulle se vad detta var så vi möttes upp i spöregnet i St Michel för att först äta (fransk) middag. Vi hamnade på en mysig fransk resturang där vi beställde in rosévin (smakade inte så mycket men ja vi är ju inga experter vilket vin man ska ta eller undvika?!), hon beställde en god ankfilé och jag min klant råkade beställa "biff tartar" (=råbiff). Jag trodde det skulle vara en köttbit (trött efter för lite sömn..). Jag smakade i allafall...Det var väl ingen höjdare precis, smakade inget och åt bara lite av mitten där äggulan var. Nu har jag prövat en typisk fransk specilitet i alla fall..hmm...Aldrig igen!! Vi gottade oss med en efterätt också som var betydligt godare. Jag tog en "chocolat fondant med viol glass". Den var SÅ god!!! Glassen smakade verkligen viol. Så den middagen slutade bra ändå och jag kommer definitivt besöka den restaurangen igen. Därefter begav vi oss ut i spöregnet igen för att se om vi kunde se något som kunde vara utställt i samband med Nuit Blanche men det var jättesvårt. Linnea hade kollat lite på nätet innan så att vi skulle vara lite informerade men det var så krångligt att hitta det på nätet.
Tillslut åkte vi till Gare Montparnasse där vi sedan skulle ta nattbussen hem. Det var inget speciellt där heller förutom att jag fick se Eiffeltornet glittra på långt håll och lite andra upplysta byggnader. Så vi tog metron till Champs-Elysées. Vandrandes längs den såg vi folk med lysande knappar på bröstet så vi följde spåren och äntligen såg vi ett stånd med informationblad om nuit blanche. Vi letade upp två ställen innan vi var helt slut och började den 3 timmars (egentligen max 2 timmar?) långa resan hem till mig. Hemma vid 6 på morgonen la vi oss och sov ut till ca 15 på dagen.   
Bild 1 från vänster: En av konstverken vi såg, kan ni se vad är??? färgkoordineradeskor i uppställda i en ring. Vem hittar plötsligt ett något sådant??  2: samma konstverk ovanifrån 3: Min efterrätt.
Bild 1 från höger: Härliga musiker ute i regnet i St Michel 2: Min goda crêpes och skymten av mitt jasmin te jag åt och drack innan Linnea kom. 3: Linneas efterrrätt, cheesecake med hallonsorbet.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Mmmm, blev sugen på resturange nu igen, låter så mysigt när du beskriver det!

Svar: Mmm, jag med! Ett återbesök snart? ;)
mariainfrance.blogg.se

2012-10-10 @ 20:08:14
URL: http://linneaifrankrike.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0