Panthéon

Förra lördagen åkte jag in till Paris och mötte upp Linnea och Ida vid Panthéon efter min franska kurs. Väl därinne fanns en fräck klocka som bevisade att jorden snurrar. Jag vet ju att den gör det men att få se det med egna ögon var lite fräckt. Sen gick vi även ner till "la crypte" och såg dom stora männens och kvinnornas gravar - Voltaires, Rousseau, Marie Curie etc. Därnere hittade vi en faktaduk om lite blandade historiehändelser som vi inte riktigt  
 
Därefter begav vi oss några kvarter bakom Panthéon till en park som heter Arènes de Lutèce. Den är en ca 2000 år gammal amfiteater som upptäcktes på 1800-talet. Vi satte oss där en stundpå en bänk och filosoferade medan några gubbar spelade boule och några småkillar spelade fotboll. Men efter en stund kändes det alldeles för kallt om rumpan även om solen lyste. Så vi gick och satte oss på ett café och drack varm choklad. MUMS!
Alla kände sig riktigt trötta så vi sa hej då och var och en åkte hem till sig. Jag myste ner mig under mitt varma täcke och såg på film/serier.
Här är den klockan som visar att jorden snurrar.
 
 
Marie Curie var den första kvinna att få ligga begravd här.
Utsikten från Panthéon.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0