Våren har kommit till Paris

Ja nu har det en vecka sen jag skrev sist...tiden bara flyger iväg och jag har faktiskt hellre varit ute och njutit av det härliga vårvädret som kommit till Paris än att vara så mycket vid datorn. Jag tänkte jag skulle ge en sammanfattning av jobbveckan som gått.
I måndags var det ju annandag påsk vilket betydde att alla här i Frankrike är lediga inklusive jag. Så då åkte in till Paris och mötte upp Linnéa och Ida i Montmartre för att gå på "Autour du chat noir", en utställning på musee Montmartre. Man skulle kunna tro att det bara handlar om katter men det var om en kabaré som hette så för länge sen. Därefter köpte vi med oss kaffe, macka och pommes frites och satte oss i den fullsatta trappan framför Sacre Coeur och njöt av den härliga vårsolen i några timmar. Innan vi begav oss hem tittade vi in på 4 temps (la defense shoppingcenter) men gick därifrån tomhänta.
På tisdagen hade jag vanlig heldag med A. Vi var på dagisateljen på förmiddagen och lekte och pärlande halsband?! Hon är riktigt duktig faktiskt trots att hon bara är 2 år! Jag visade bara en gång sen klarade hon sig själv.
På onsdagen jobbade jag heldag trots att jag egentligen skulle vara ledig. Det var bara det att barnen hade heldag i skolan istället för halvdag så då tänkte min vm att det är bättre att hon jobbar då. Men det gjorde inte mig något då jag hade bara A hemma så då kom Linnéa med hennes minsta au Pair barn och så att dom fick ha en liten playdate. Vi lagade lunch, quiche (ost och skinkpaj) och sen det lektes det för fulla rullar både ute i parken och inne ända tills vi skulle hämta dom stora. Under bilresan till skolan så somnade båda två (i varsin bil då). Lustigt! Men A som brukar sova siesta efter lunch, den hoppade vi över den dagen. Den var en riktig mysig dag!
Torsdagen hade jag heldag med bara A egentligen. Men H stannade hemma också för han var ultra trött, hostig och lite varm på morgonen. Vågade inte skicka iväg stackarn när han somnade var han än satte sig och fick skaka liv i honom. Men under dagen blev han piggare och ville leka en massa men sen under kvällen så var han samma som på morgonen. Som innebar en massa mys och städning av barnens rum för min del. Innan vi hämtade dom stora så pärlande vi halsband (jag trodde H skulle protestera men det gjorde han inte). H pärlande ett stort fint halsband till sin mamma och A ett halsband till sig själv medan jag lagade ett av hennes som var sönder. På kvällen hade jag franska kurs och därefter åkte jag in till Paris för att fira Ida som fyllde 20. Det blev inte så mycket firande för mig för jag körde bil så jag drack en "chocolat viennois" (varmchoklad med vispgrädde) och dessutom kände helt slut.
I fredags hade jag min lediga dag istället. Så jag unnade mig en sovmorgon och en film på datorn innan jag unnade mig ännu mer hos frisören. Åh så härligt att äntligen få de långa slitna håret klippt. Jag var helnöjd med resultat! Dessutom kostade det inte för mycket heller, 38 euro. Sen tog jag en tur på Parly 2. Jag försökte hålla hårt i pengarna men det var svårt när det kommit så mycket fint. Två plagg fick följa med hem i alla fall. Sen tog jag det bara lugnt hemma. På vardagskvällarna äter jag alltid med vf även om jag är ledig. När jag kom upp för att äta i fredags var dörren låst, matkassarna utanför dörren och tomt i lägenheten?! Jag trodde det hänt något men det visade sig att min vm hade tagit barnen till McDonald's (-.-). Sen blev jag överrumplad av barnen som tydligen saknat mig(?) och busade och lekte. Som tur var hade inte föräldrarna ätit så jag fick mat. Vi hade en mysig middag och pratade om allt mellan himmel och jord. Varför kan det inte alltid (ofta i alla fall) vara så?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0