Återhämtnings onsdag

I Onsdags så tyckte min vm att jag skulle passa på att åka in till Paris eftersom jag var ledig men jag kände mig lite tveksam till det efter tisdagen men även för att jag då skulle åka in själv för alla andra au pairer jobba heldag denna dag..
Jag åkte in i alla fall och tänkte jag skulle vara lite kulturell och besökte Musée d'Orsay. Första intrycket när man kom in på muséet var att det kändes som en flygplats, med säkerhetskontroller - där jag såklart fastnade för jag hade nycklar, mobilen etc i fickan men han sa "töm dina fickor, är du snäll!". Utanför var det stora statyer på hästar, noshörning och soldater.
Eftersom jag är under 26 och EU-medborgare så fick jag gå in gratis och slapp betala 6 euro som det skulle kostat.
Jag hade läst i min "topp 10 saker att göra i Paris"-guide att jag skulle hitta en karta över byggnaden så fort jag kom in och det förstod jag sen varför.. det var gigantiskt, 5 våningar!!! Jag hade tänkt se allt men det orkade jag inte...Det blev kanske 3,5 våningar och jag var ändå där i 3 timmar!!!
Det var i alla fall jättefina skulpturer och tavlor speciellt Monet och van Gogh (hittade EN August Strindberg tavla). Det som fascinerade mig mest var en tempurär utställning om 1800-talets mode, konst och fotografier. Det var riktigt kul och se och jämföra med hur det är idag.
Det jag inte visste när jag kom dit var att muséet var från början den fd Orsay järnvägstationen. Då användes stationen som ett centrum för sjöfart för att skicka paket till fångar under kriget (?) och sedan som mottagnings center för förgivning av fångar. När dom gjorde om den så sparade dom mycket av den gamla arkitekturen. Den var så fin!
 


På kvällen så skulle min vm bort på en middag och frågade om jag kunde vara barnvakt några timmar tills min vp kom hem. Visst kunde jag det. Så jag tog tåget hem en timme tidigare än jag tänkt för jag var helt slut. Det var ett bra beslut för sen kom ett jätteoväder med hällregn men det slutade precis när jag skulle gå av...PUUH!!! (regnjackan var med men inga bra skor..).
Sen på kvällen myste vi efter maten med Harry Potter 2 på franska. Det är lite kul...en trollstav heter baguette på franska!!
Min vf kom hem precis när det var dags för läggdags som tur var så jag behövde inte lägga dom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0