Höst?

Är det verkligen redan 1:e oktober?? Höstmånad?? Det känns inte alls som det här i Frankrike. Här har man åkt fram fem-sex månader med en tidsmaskin och det är underbar vårvärme med solen som värmer härligt på dagarna. Fast löven faller från sina träd så det kanske är höst ändå även om det går i snigelfart..
 
Min morgon började inte så bra...Jag försov mig till klockan tolv och skulle börja jobba vid halv 1. Innan dess hade jag egentligen tänkt att jag skulle ta mig en skön springtur i parken, köpa mina franska böcker till franska kursen som börjar imorgon kväll (spännande!!), duscha, äta en lång frukost gå och handla mat till min kyl som nästan är tom. Nästan inget av det hann jag med..Jag fick i mig lite havregrynsgröt med avtinade hallon och hann med en dusch. 
Det var ju städdag idag så jag torkade ur kylskåpet och ställde det tillbaka snyggt, damma, dammsuga och torka barnens rum innan jag skulle hämta alla barnen. Givetvis tog det lite längre tid än jag beräknat och fick skynda mig lite.
När jag hämtat A och var på väg till skolan började en säkerhetsbältesknapp lysa på instrumnetpanelen och jag blev rädd. Tänk om A hade kommit loss men nej och sen kollade jag min men nej. Jag började få lite panik för den ljudet blev högre desto längre vi körde så jag fick stanna vid sidan av motorvägen på en cykelväg (?) och gå runt och kolla och känna på alla bältesknappar. Det var inget konstigt så jag ringde min vm och det visade sig att min väska och A's skötväska gjorde att bilen trodde att det var en passagerare som inte var fastspänd??! Det tycker jag var underligt för jag har haft dom där förut och då har den inte sagt något???
E hade kör idag som slutade 17 så jag, A och H lekte på lekplatsen vid H's klassrum tills grinden skulle stängas. Sen gick vi upp till bilen för att åka och hämta E och tvillingarna vid den andra grinden uppe vid flaggorna. Såklart fanns det ingen parkering så jag parkerade på "franskt vis" (kör upp på trottoarkanten, sätter på varningsblinkers och stoppar nästan upp all trafik). Klockan gick och inte en skymt av dom. Jag sms:ade och ringde till ena tvillingens telefon men inget svar så jag gick ut för att se om jag såg dom. Efter några minuter kommer dom men då har klockan blivit halv 6. Då blev det lite bråttom hem för tvillingarna skulle på simning. Men gissade om vi inte då hamnade i kö på flera ställen...SUCK!! Vilket gjorde att vi inte var hemma förrän 18:15 efter att vi lämnat av tvillingarna (som inte hann gå på simningen)...Det var ingen rolig bilresa hem säger jag bara...A, H och E var fortfarande jättehungriga efter att ha ätit sitt mellanmål som skulle ha varit mättande (två mackor, en banan, 2 kompotter och två kakor). Det var mycket gap, skrik och tårar. Jag hade ju inget mer så jag fick stå ut med det tills vi kom hem...Väl hemma var det snabbt fram med läxböckerna men vi hinner knappt börja innan min vm kommer innanför dörren och undrar varför vi är så sena?! 
Dom skulle ha en snickare på besök senare på kvällen så då passade jag på att ta en kvällpromenad i mörkret till Parly 2 som har öppet till 21. Jag hade tänkt köpa mig dom där böckerna till franska kursen men då visade det sig att dom inte hade dom inne. Så dom fick beställa hem dom och kommer inu på torsdag (snabbt/långsamt??). Jag hoppas läraren har en bok att låna imorgon... 
Jag passade på att köpa mig en tarte aux myrtilles (=blåbärspaj) och en croissant på Paul's bageri som jag nu har läggat här och mumsat på medan jag skrivit! Blåbärspajen var så god och croissanten också!!! Fransmännen vet allt hur man bakar!! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0